Nytårshilsen 2018

Endnu et år er gået på hæld. 2018. Endnu et med eventyr sprinklet henover, men også med tårer, savn og tanker.
Vi tog fat på året i de dejligste venners kreds. Godt underholdt af et show der ledte tankerne tilbage til vores vilde Vietnam nytår sammen. Massevis af grin og minder blev delt, og vi var klar til at tage fat på 2018. Med nytårsfortsætter og cigarer fra hawaii.

Knap var året igang før en teenager trådte sine skridt i huset. Hvor blev tiden af, hvor den lille pige med små rottehaler bare syntes at mor og far var de sejeste i hele verden. Nu er argumenterne mange og vi voksne kan mærke hvordan Sofie udvikler sig og udfordrer livet og sine forældre. Det er et spændende kapitel, hvor vi oplever vores smukke pige folde sig ud i en rutsjebanetur, vi andre knap kan følge med i. Samtidig leder det tankerne tilbage til, da man selv stod der på kanten af ungdomslivet. Hvor Sofie er, er der oftest fart på, hvis hun ikke vender på hovedet i gymnastiksalen, eller forsøger at holde styr på sine gymnastikunger som hjælpetræner, står den på hygge med veninderne og hjemme i lænestolen. At der i juli kom endnu en lille lækker kusine Josephine i familien smelter både hendes og vores hjerter. Sofie elsker de små, og hun er den bedste til at fordybe sig i dem, og kærligheden emmer ud af hende.
Til foråret står den på konfirmation, og forberedelserne er i fuld gang. Kjolen er i hus, og med fasters bidrag endte hun med at søge ud over sine første ønsker, og fandt derved den smukkeste kjole.

Februar kom. Det trak i os og vi måtte afsted på nye eventyr. Dreamtrip44 smuttede på rejse til Los Angeles og Mexico. Desværre var det med en grum influenza i hælene på Sofie, så turen var lang med forsinkelser oveni. Men intet kunne slå os ud, og gensynet med Los Angeles var kærkomment. Videre til nye omgivelser, et nyt land, gik det, og vi forelskede os hovedkuls i Mexico. I farverne, det turkise hav, de smukke brunøjede mennesker og de kulinariske retter Wauw. Vi lånte hinanden i en tid og kom hjem med nye minder brændt ind på nethinden. Vi var dybt taknemmelige.
Sofie havde knap pakket ud, før endnu en rejse var på tapetet. En total forkælelsestur med farmor og farfar til London. Kun de tre og kun på Sofies præmisser. Det blev til en gedigen omgang shopping og adskillige billeder af smuk arkitektur. Sofie har et helt særligt for små detaljer hvor hun kommer frem, og fanger det smukt i linsen. Vi fik en glad pige hjem, med en taske der bugnede, og lillebror var bestemt ikke blevet glemt. Den ene fine sag efter den anden købt specielt til ham. Wauw en heldig og kærlig Sofie pige.

Foråret var for alvor ved at glide ind i sommer da fuglene en lørdag sidst i maj, kvidrede på det højeste ind ad det åbne vindue på sygehuset hvor min mormor lå. Vi fik taget afsked med hende på en helt speciel måde. Med et sidste blik ind i hendes smukke livskloge øjne. Jeg så mig en ekstra gang tilbage da vi gik, og hun vinkede forsigtigt efter os. Som om jeg inderst inde godt vidste, at hun havde sluttet fred. Hun ville ikke kæmpe mere, og med min mors hånd i sin drog hun sit sidste åndedrag i denne verden. Så uventet og alligevel så ventet på en og samme gang. Min kære mormor som til sambarytmer under årets karneval blev bisat. Sådan var hun, fuld af fest og farver, men også med en livsklog og nysgerrig tilgang til livet og til os alle. Jeg vil savne hende til evig tid og glædes over alle de fine minder, og det præg hun har sat på mit og vores liv. 
En tiltrængt weekend i min søsters sommerhus. Op til blå himmel, lyserøde gin & Tonic og snak om minder og savn, MGP og tøserræs på stranden. Bare os piger med vores mutti. Desværre uden min søster K, da Minis arm var brækket og han havde brug for sin mors kærlighed. Dejligt at tilbringe tid sammen, og med et ønske om, at vi kan lave mange flere af disse ture i de kommende år.

Da sommeren for alvor havde sat ind, og Danmark viste sig fra den fineste side valgte vi, stik imod sædvane, at drage mod syd. En uges sommerferie i Catalonien. Ungerne havde en fest over, at skulle bo på det samme hotel en hel uge. Normalt stod den på ferie i en lidt anden standard, når vi stak afsted. Hvor vi flyttede os rundt og sjældent kom ud og hjem fra samme destination. Vi besøgte familien Xavier, og fik et lille glimt af, hvordan en Catalansk familie bor og lever. Så hjertevarme og skønne.
Min 40 års fødselsdag blev dermed fejret under spanske himmelstrøg på stranden i Lloret de Mar, præcis som jeg havde ønsket mig. Omgivet af min dejlige lille familie. Et lykkeøjeblik til samlingen. 
I september fik jeg samlet alle mine dejlige veninder til den hyggeligste tøsefødseldag, og mit hjerte svulmede over alle de dejlige piger, jeg har i mit liv. Jeg blev fejret af vores forældre og brunch med mine søstre samt en overraskelsesfødselsdag oveni af mine skønne kollegaer. Jeg var ret så fan af at fylde 40. 

Der gik ikke længe inden der var endnu en rund fødselsdag i familien. Mikkel 10 år. En stor dag med hele familien samlet. En videokavalkade over de ti år, vidnede om en berejst herre. Tre Eiffeltårne på tre kontinenter, flugt fra orangutanger, vulkanklatring og jordskælv på Sumatra. Tårne og kløfter, pyramider og satellitopsendelser. Wauw. Mikkel suser derudaf. Skole, håndbold, Fortnite, Fortnite, Fortnite og Fifa. Munden står aldrig stille, og ofte kommer der et par vise ord fra den lille mand. Mikkel er en mester i at hygge sig. Ingen stres og jag og absolut ingen føling med klokken. Kunne det smitte lidt af på os voksne, var det nok ikke så skidt endda. 

Thomas farer by og land rundt i alle sine projekter. Et af de nytilkomne punkter er som bestyrelsesmedlem i skolebestyrelsen på Sofiendalskolen. Sej mand, sej far. 
En tur med kortklubben til LA og Vegas i efteråret var længe ventet for drengene, og de havde den vildeste tur. Det var nu dejligt at få ham hjem igen i god behold, og kun lidt misundelse var at spore over deres helikopter tur henover Grand Canyon. 
Massevis af timer i det dejlige sommerhus ved vesterhavet er det også blevet til. Vi elsker at tilbringe tid deroppe. Skønne timer både med farmor og farfar, og når de er så søde at låne det ud. Ikke mindst da vi traditionen tro fik samlet næsten hele kortklubben til mexikansk weekend med rom og musik nostalgi. 
Min far og jeg har nået ikke mindre end to forpremierer, og en enkelt på falderebet, af forrygende og særlige film i årets løb. Jeg hygger mig i hans selskab som bio makker. Vi deler samme smag og blev taget med ud i andre genrer end krimiverdenen. Jeg glæder mig til nye filmoplevelser i det kommende år.

Et år skrevet ned på få linier. Et år hvor vi læste på nyhederne i Mexico, at Prins Henrik var gået bort. Et år hvor der blev stille, da Kim Larsen ikke var blandt os mere, og her hvor året er gået på hæld brændte lyset ud for Troels Kløvedal. Store personligheder, der ikke længere er her på jorden. Jeg læste Troels Kløvedals bog "Alle mine morgener på jorden" hen over sommeren. Den eneste af mine bøger, hvor jeg var nødt til at overstrege og markere så mange fine sætninger, så mange livskloge beretninger. Da den sidste side var læst og tåren tørret bort, fløj jeg til tasterne og skrev en hilsen til Troels Kløvedal. Dyb respekt for de autodidakte valg han har taget i livet. For de erindringer han havde delt, og for at sætte ord på nogle af de følelser jeg selv havde haft, da vi vendte hjem efter vores store eventyr. Så glad og beæret jeg blev over at få et svar retur. Kærligt og oprigtigt. 

Nu venter det nye år lige om hjørnet. Konfirmation og nye rejseplaner er på tapetet. Julen 2019 bliver igen ganske anderledes....
Tak til familie og venner for dejlige oplevelser sammen i det forgangne år, vi sætter pris på alle de dejlige mennesker vi har omkring os.

Tilbage er blot at sige 

Glædelig jul og godt nytår til alle jer fra alle os

Kommentarer