Tak for lån!

En lille familie rejste afsted den morgen 30. oktober 2013 - med to kufferter, fire rygsække og en hel masse sommerfugle i maverne. Nu vender den lille familie hjem igen. Tilsyneladende de samme fire som drog afsted - måske med lidt mere kulør og lidt ekstra kilo, og her taler vi ikke kun bagage;) Men indeni var vi forandret for evigt. Min kære far havde engang beskrevet sit møde med USA for mig med ordene: "Jeg følte, at jeg var blevet større indeni" Præcis sådan var det - Vi var blevet større indeni! Verden havde taget godt imod os og vi var dybt taknemmelige for det den havde haft at vise os.

Østens mystik havde åbnet vores øjne for forskelligheder, vist os farver, kultur og det simple liv. Vi havde set, lugtet, smagt og følt os igennem Vietnams fantastiske hemmeligheder. Med lukkede øjne havde vi krydset vejene i Ho chi minh´s hektiske scootertrafik, og havde haft tyfonen Hayan lidt for tæt inde på livet! Vi havde kravlet i Cu Chi tunnellerne og spist friske ananas på det flydende marked.
Videre til Thailands vidunderlige natur, mødt mennesker der ville os det godt og spredte så meget livsglæde. Vi red på, vaskede og fodrede elefanter i Hua Hin. Spiste julefrokost på "Søren og Thip øen", hvor vi blev sørget godt for. Kørte i Jeep på øens kuperede terræn og nød de lækreste burgere på Sørens Food Factory.
Fejrede juleaften og nytåret sammen med den dejligste lille familie som valgte at rejse os i møde og gøre det til en uforglemmelig oplevelse - Nissehuer på stranden, en overdådig og anderledes julemiddag, og en nytårsaften hvor tidevandet gjorde fødderne våde og elefanter kom luntende forbi. Haft det vildeste snorkeleventyr omgivet af farvestrålende fisk i det turkise vand, og sunget bagi ladvognen gennem Thailands smukke natur.
Kørt i svævebane på Langkawi og set udsigten fra Kuala Lumpurs tvillingetårne.

Vi har klatret højt, kravlet lavt, fløjet, sejlet, kørt og løbet. Boet dybt inde i Borneos jungle - flyttede grænser og som belønning blev beriget med oplevelser for livet - Næseaber der lavede morgengymnastik, sjældne næsehornsfugle i par flyvende hen over hovedet på os - Mr Jackab som passede godt på os gennem mudder, myg, glatte iglebefængte træstammer, fugtige flodture og flagmusbaskende måltider. Til skildpaddeøen hvor miraklet skete sent en nat på den mørke strand, at vi med vores ungers små hænder i vores, sammen fik en helt særlig og uforglemmelig oplevelse.
Vi oplevede Singapores storhed, og tilbragte en dag i den mest enestående zoologiske have. Vi havde lørdag to dage i træk, og blev overrasket på Oahu så tårerne trillede, da pludselig farmor og farfar havde taget turen halvvejs rundt om kloden for at tilbringe en uge med os - sammen med faster, onkel og Asta var vi pludselig alle fra Overgaard klanen samlet derude midt i Stillehavet. Vi så hvaler i horisonten, surfere og fik lokket farmor og farfar på vulkanvandring;)

Vi stred os over oceanet til USA' s vestkyst - bekæmpede influenzaens grumme greb, og blev fuldstændig tryllebundet af San Franciscos tågede mystik. Vi strøg ned af High Way one på en fuldstændig fantastisk køretur med dyreliv og den vildeste natur. Vi besøgte Solvang og forlod det med en følelse af stolthed.
Vi mødte spækhuggere for første gang i San Diego Seaworld, og smæskede os i Los Angeles celebre livsstil hvor vi cruisede rundt i de dyre villakvarterer. Jeg fik lov at betræde familien Walsh´s indkørsel i Pasadena, og vi kørte måske lidt for tæt på Hollywoodskiltet;) Vi voksne legede børn for en dag i Universal Studios, og mødet med Vegas blæste os fuldstændig bagover med dens glimmer og glamour.
Vi tilbagelagde tusindvis af kilometer i vores mobilhome med al den charme der hørte med. Vi blev åndeløse over mødet med Grand Canyon, og endte mobil eventyret på stranden vi havde tabt vores hjerter pladask til - Huntington beach. Den tilbagelænede stemning iblandet sol og strand, hvor børn og voksne kom hinanden ved og den evige cruisen forbi på den asfalterede strandsti - her gik det hele bare op i en højere enhed.

Vestkystens eventyr havde nået enden, og vi krydsede USA med fly for at indtage New York og Washington. Stiv kuling, sne og minus grader gik ikke så godt i spænd med shorts og klip klapper, men vi lod det ikke være en hindring og vi fik så mange helt fantastiske oplevelser med derfra. Ground Zero gjorde et stort indtryk på os alle - Empire State building, Times Square, Central park og den mest fantastiske lille italienske restaurant gjorde New york eventyret helt særligt. Et kort men uforglemmeligt møde med sneklædte washington hvor Pentagon, Det hvide hus, Monumentet og Lincoln stod skarpt i erindringen. Vi mødte nu den mere reserverede befolkning hvor hver passede sit - en kontrast til den fantastiske åbenhed på vestkysten.
Vi landede i Orlando Florida og blev husejere for en stund. Blev spundet ind i Disneys Magic kingdoms magi og svævede derfra med minder for livet.
Vi kom "en tur i rummet", og så den vildeste raketopsendelse, inden vi nåede the Keys, hvor vi slog os ned i vores lille Paradise perle med terrassen på planker og det turkisblå vand underneden. Stemningen var igen blevet tilbagelænet og vi blev mødt med åbne arme. Vi krydsede de 42 broer og nåede key West det sydligste punkt.

Grænser var flyttet for os alle - Jeg var taknemmelig over at have en mand, som havde taget et halvt år ud af sit liv for at bruge det sammen med mig og børnene - Passet på os og overrasket os undervejs. Jeg var ydmyg overfor det sammenhold vi havde opbygget på rejsen, og jeg følte mig stolt over, at vi havde formået at udleve drømmen.

Tak til alle der havde bakket op om vores drøm, støttet, opmuntret og overrasket os undervejs, sendt søde beskeder og lod os vide, at vi var savnet derhjemme - Det havde bragt så meget glæde med på vores vej og for det var vi evigt taknemmelige;)

Et halvt år var gået - et halvt år hvor vi havde snirklet os rundt om jordkloden - Vi havde grinet, grædt, svedt, frosset, tiet, talt, flyttet grænser og var blevet klogere på verden. Nu var det tid til at stige ombord på flyet med kurs mod lille Danevang - Torsdag eftermiddag kl.17.25 ville vi igen sætte vores fødder på aalborgensisk grund!

Til min dejlige mand og mine skønne unger havde jeg blot tilbage at sige "Tak for lån"!