Cruise gennem paradis, spektakulært spækhugger show og.... fire blev til seks ;))))

Søndag begyndte helt fantastisk med en lille skypesnak med mine forældre. Dejligt at "komme på besøg hos dem", og se at alt er vel derhjemme;) Molly er efterhånden ved at være godt træt af at skypechatte med os, så jeg er spændt på om vi får den kolde skulder når vi kommer hjem igen;))
Da vi havde sagt godnat til dem, var det tid for os til at tage fat på dagen. Vi befandt os nær havnen i Los Angeles, hvor vi endte dagen i forvejen efter lidt roden rundt efter overnatningsmuligheder... Destinationen denne dag var San Diego, og tourguiden havde sørget for, at der var booket overnatning når vi nåede frem, så vi kunne i ro og mag køre afsted.

Vi nåede ikke langt førend vi gjorde et første stop på Huntington beach - Folk var begyndt at myldre ned til stranden, luftede deres hunde, surfere var allerede ude i bølgerne, temperaturen var kravlet op til at være som på en dejlig dansk forårsdag. Vi parkerede bilen og gik en tur ud på molen, som var bygget langt ud i vandet. Herude kom vi helt tæt på surferne, og bag dem var der masser af delfiner der svømmende rundt og hyggede sig. Det var et fantastisk syn! Vi så også et par pelikaner og masser af små fisk i vandet. Der lå nogle spisesteder og souvenierbutikker på molen - Solen skinnede, folk var glade, ungerne plagede ikke, og sådan gik det til, at vi fik to nye medlemmer med på vores eventyr. To små hundehvalpe, Mikkels beagle hed Bodil og Sofies brune labrador hed Blackie. De var så naturtro med deres små kroppe der bevægede sig når de "trak vejret". De fik hundekurv og børste med, og var top lykkelige for deres nye "kæledyr". Jeg tog mig selv i at blive helt varm om hjertet, da jeg skulle "passe" den ene oppe foran i bilen imens Mikkel tegnede;))

Vi kørte videre, og nåede kort tid efter til endnu et paradis - "Laguna beach" ! Endnu flere mennesker havde fundet vej til stranden, der var masser af aktivitet på beachvolleybanerne, på legepladsen, på bænkene, på løbe og cykelstierne. Vi satte os og nød at solen nu havde fået mere magt og forårsdagen nu var blevet til en dejlig varm sommerdag. Sofie og Mikkel legede på legepladsen og Thomas og jeg satte os på en bænk. På bænken ved siden af sad en ældre herre, kort tid efter kom en anden herre og spurgte ham "is it okay if I take the other side of the bed" ;))), og så snakkede de løs - fuldstændig fremmede og alligevel delte de en lille flig af deres livshistorie med hinanden. Måske man skulle prøve at praktisere det lidt mere derhjemme - Det så ikke ud til at gøre spor ondt ;))
Thomas fik lov at være hundepasser imens de legede, og fandt ud af, at det jo var en sand "tøsemagnet". Så de skal da med på stranden til sommer ;))

Jeg var ikke sikker på, at jeg kunne få tourguiden med videre, for han havde fundet paradis her, og jeg måtte nok give ham ret. Her var ret fantastisk, og man kunne bare ikke være i andet end godt humør i denne atmosfære af liv og overskud. På vejen langs stranden holdt den ene Ferrari efter den anden parkeret, Bentleyer, porscher, maserattier og veteranbiler smøg sig forbi. Der var allesteder noget fantastisk at beskue;) Vi købte en sodavand og satte os, helt stille og bare sugede den dejlige karma til os.

Så gik turen videre sydover. Vi sørgede for at holde os ude på kystvejen i stedet for motorvejen. Det var en flot tur og vi kom igennem den ene hyggelige surfer by efter den anden. Sofie og Mikkel nød også turen, vi havde jo godt nok tilbragt mange timer i bilen de seneste dage, men der lød ingen klager fra dem. Det var dog lidt tankevækkende, at da Sofie, på Skype, skulle fortælle min mor og far om hvad vi havde lavet de seneste dage sagde hun, "vi har kørt og kørt og kørt, og været ude at gå og så tilbage i bilen og kørt og kørt....." Det var hendes oplevelse af High Way one, min oplevelse var lidt anderledes;) Men jeg er ret sikker på, at hun har fået rigtig mange oplevelser med fra turen, og adskillige gange har vi fra bagsædet hørt ungerne tage billeder af ting vi passerede ;))...Det er klart, at det nok mest var en køretur som vi voksne havde glædet os til, og man kan ikke fortænke ungerne i at syntes, at det ikke er sindsoprivende spændende at se bjerge og hav, men jeg synes, at vi fik mixet det godt med legepladser, fangelege, slush ice og masser at se på hvad angår det rige og helt unikke dyreliv.

Vi fortsatte mod vores destination, vi så solen gå ned i havet imens Dr Hook spillede "Sharing the Night together" ;) Vi nåede San Diego omkring kl. 18. Sulten meldte sig, og sørme om ikke der lå en pizza Hut lige i nærheden af hotellet. Vi fik bestilt og tog pizzaerne med hjem på det hyggelige værelse. Efter lidt lektielæsning og en godnathistorie var det tid til at lukke øjnene. Bodil og Blackie blev lagt i hver deres kurv og kysset godnat;) Det var heldigt, at vi fik købt to hunde, for her i USA kan man åbenbart ikke nøjes med en hund - Nej her er to hunde af samme slags nærmest mere reglen end undtagelsen;)  Det havde været en helt fantastisk dag hvor man endnu engang bare følte sig så priviligeret over at kunne nyde sin lille familie.

Mandag var amerikansk helligdag - "President Day". Vejret var godt fra morgenstunden, Thomas havde fået energien tilbage og havde spændt løbeskoene på inden vi tog på sightseeing. Grundet helligdagen var flere amerikanere ude og se seværdigheder i San Diego. Vi havde valgt at besøge verdens største hangarskib "USS Midway museum". På vejen dertil legede vi skilteleg - " Hvem så først ti skilte vi kendte" - så gik tiden så godt ;)) Vi nåede skibet - Det var gigantisk, vi fik både set platformen hvor alle flyene stod på, broen hvorfra flytrafikken blev styret, og kaptajnens gemakker. Det var vældig spændende, mest fascinerende var det, at flyene kunne lette og lande på det forholdsvis korte stykke platformen rækker. Mikkel og Thomas tog en tur i en flysimulator, og fik oplevelsen af at lette og lande på hangaran - Mikkel var meget optaget af den tur, og fortalte hver en detalje bagefter. Hangarskibet havde været en del af Vietnamkrigen, og fungerede nu som museum.

Efter besøget på hangaren, kørte vi forbi et supermarked og fik købt pålæg, agurk og kakaomælk, og så blev der smovset i hjemmelavede sandwich i solskinnet på parkeringspladsen;)) Så var det tid til at finde Hard Rock cafe for at få erhvervet endnu et glas til samlingen - co driveren var ikke helt skarp, så det tog lidt tid at finde stedet ;)
Sidste punkt på dagsordenen denne dag var et besøg i Las America's outlet. Det lå ret op og ned af den mexicanske grænse, så man skulle være opmærksom på at få drejet af i tide for ikke at havne på mexicansk grund! Vi fik shoppet sko, tøj og en ny malebog til mindstemanden;) Første gang jeg har befundet mig i en "outlet by", og kunne nu ret godt lide konceptet ;)) Men det var nu også lidt hektisk at holde styr på unger, mand og poser i en sammensurium;) Vi kom først derfra omkring kl. 19.00 og så var det med at holde tungen lige i munden, for ikke at ende i Mexico endnu engang;) Vi nåede hjem til hotellet i god behold, og fik varmet resten af pizzaerne fra igår. Så blev der prøvet sko, og malet i malebog inden der blev sagt godnat og tak for endnu en dejlig dag ;)

Tirsdag stod den på et besøg i San Diego Sea world. Vi var lidt i tvivl, om vi skulle vente med denne attraktion til vi nåede Florida, men da de for tiden ikke viser spækhuggershow der, valgte vi San Diego Sea World!
Vi fik parkeret og betalt en klækkelig sum for at få adgang til parken, men så var der også masser at tage os til. Vi kom lige tidsnok til at se "The Pets show". Et show baseret på kæledyrstema, hvor hunde, katte, grise, gæs, papegøjer, strudse og kænguruer (ja ved ikke helt om sidstnævnte går ind under kæledyrskategorien), optrådte. Det var et vældig underholdende show. Alle hunde og katte der optrådte havde begyndt deres liv på gaden, men Sea World havde taget dem til sig, og opfordrede til at man skulle gøre det samme.
Så var det tid til at prøve en rutsjebane. Mikkel var så klar. Han tog Thomas med, for Sofie ville hellere kigge på, så vi ventede på drengene. Så skete der så det uheldige, at rutsjebanen fejlagtigt ikke slukkede for en gigantisk vandstråle, når vognene passerede, så drengene kom dyngvåde tilbage, og rutsjebanen blev stoppet straks herefter, for at få rettet op på fejlen;) Så måtte de en tur i tørretumbleren!

Bagefter blev der klatret og rutsjet på legepladsen inden vi gik tilbage til bilen for at nyde frokosten. Vi skulle have fornyet energi inden vi skulle overvære det spektakulære spækhyggershow. Vi vovede os til at sætte os på "The Soak seats", men så langt tilbage, at vi regnede med at undgå de helt store plask, udstyret med popcorn var vi klar. Showet blev indledt med en hyldest til soldater der enten er, eller har været aktive i det amerikanske forsvar. De blev bedt om at rejse sig til klapsalver, og et kamera der fulgte dem på storskærm - typisk amerikansk, men man kunne ikke undgå at blive lidt rørt over det. Showet var super flot, og spækhuggerne var virkelig fascinerende at betragte. Vi undgik at blive våde, men kunne godt grine lidt af rækkerne nedenfor os;)

Vi fik set en masse dyr i parken, men må nok indrømme, at det var spækhuggerne der gjorde størst indtryk. Så var det tid til Delfinshow - wauw, det var virkelig også flot. Masser af farver, masser af aktivitet. Papegøjer fløj hen over bassinet, der blev lavet udspring ned til delfinerne, som de red på og dykkede med. Vi var alle meget begejstrede!

Vi var ved at nå enden på endnu en begivenhedsrig dag. Vi nåede lige at runde legepladsen igen, hvor vi alle tog en tur i en lille karrusel, så Sofie også fik prøvet lidt;) Thomas blev lokket med på tur i klatretårnet, og jeg stod og trippede lidt nedenfor. Vejret er forårsagtigt, så når solen ikke lige er fremme er her køligt.
Så satte vi kursen hjemad, og gjorde et lille stop ved supermarkedet hvor der blev købt ind til nudler og salat;) Mikkel faldt i søvn i bilen, og blev puttet uden aftensmad - Det havde været en begivenhedsrig dag for den lille mand;)

Bodil og Blackie - Vores to nye familiemedlemmer;))

Mikkel i et jagerfly

Ready....Take off

Frokost på en idyllerisk parkeringsplads ;))

Mexico i det fjerne....

Så nåede vi Sea World San Diego

The Pets show;)

En meget våd rutsjebanetur;))

En omgang i tørretumbleren ;)

Wauw!!

Frokost i bagsmækken;)

Spækhuggershow - wow

Delfinshowet - absolut fantastisk;)