Bangkok - the light version ....

Vi nåede Bangkok sent fredag aften, her skal vi være indtil onsdag - et civiliseret land og vi var fuldstændig betagede af den skyline der voksede op på nattehimmelen da vi kørte i taxaen gennem Bangkoks gader. Der er sket noget på de 10 år siden vi sidst var her. Blinkene lys, storskærme med neonbilleder og højhuse - eller også er det bare kontrasten fra hvad vi kom fra, der får Bangkok til at fremstå så meget mere tidssvarende. Her er ingen bumlende veje, dytten og båtten og scootere overalt - nej, her er flade veje, masser af biler, lyskryds og gangbroer over vejene - når man er vant til at krydse Vietnams veje så synes man i første omgang, at det er lidt fjollet, at skulle stå og vente i lyskrydset, men biler kan altså ikke lige flette ind og ud som scooterne kunne.

Lørdag tog vi en tur til weekend markedet i den anden ende af byen - vi tog skytrain derud. Det fungerer og er nemt med ungerne. Måske har vi bare set lidt for meget markeder efter Vietnam, så vi slentrede en lille tur og shoppede kun en lille bitte smule ;) Derefter tog vi skytrain til centrum og stod af ved et gigantisk shoppingcenter. Vi passerede politistationen på vejen dertil, og blev tilskuere til politifolk i 5 rækker barrikaderet med cementblokke og pigtrådshegn stod de kampklare med hjelme og skjold - Thomas havde godt nok læst i en engelsk avis ombord på flyet, at der var lidt optøjer i Bangkok, men de her, de var klar til kamp. Vi vidste egentlig ikke hvad optøjerne drejede sig om, og var heller ikke klar over, at vi befandt os lige der hvor det nogle få timer senere gik løs. Vi gik i shoppingcentret og fik os en lille ekstra overraskelse, da alt lige pludselig blev sat på den anden ende - der blev afspærret overalt og en skare af mennesker stod forventningsfulde og ventede - på hvad ?? Vi fik spurgt lidt rundt omkring og fandt frem til, at den thailandske prinsesse skulle aflægge centret et visit og høre sit yndlingsband spille. Der var sikkerhedsfolk overalt, og vi måtte hverken snakke eller tage billeder - så det gjorde vi (næsten) ikke - men man skal ikke pjatte med kongehuset i Thailand! Pludselig, anført af tre udklædte honningkagemænd og en lettere fortravlet julemand, kom hun trillende i en golfvogn - sikke et optog ;)))) men hun var fin og Sofie især synes, at det var fantastisk at se en rigtig prinsesse ;) vi kom hjem i god behold, men så skal jeg lige love for at urolighederne i byen eskalerede.

Søndag vovede vi os ud til chinatown i en Tuk Tuk - til stor morskab for ungerne. Vi havde spurgt i receptionen (eller respektionen) som Sofie kalder den;)) og der var ingen uro der. Vi fandt en fin kinesisk restaurant og inden vi nærmest var blevet bænket havde Mikkel spottet et legerum - og vupti så strøg de afsted til stor morskab for tjeneren. De kom sveddryppende tilbage og fortalte i højt humør om deres zombielege med de kinesiske børn ;) Sikken et leben der var derinde - vi var de eneste europæere blandt hudrede kinesere - og vi behøvede ikke at bekymre os om at tysse på vores unger denne aften - det ville ingen forskel have gjort ;))

Mandag tog vi også en slapper på hotellet, som til Tourguidens ros skal siges at være rigtigt fint - pool og flodudsigt med skyline i baggrunden - Og heldigvis et par kilometer fra det kaotiske centrum. Thomas nåede lige et telefoninterwiev med P4 om situationen i Bangkok inden vi om eftermiddagen tog med en båd til Wat Po med den gigantiske liggende Buddha - her havde vi også lige clearet, at der ingen farer var på færde. Jeg blev helt nostalgisk af at være her igen ti år senere, nu med mine unger i hånden. Vi tog båden hjem igen, og nød nudler på værelset - oh Well det kan ikke være gourmet hver dag ;)
Men min første indskydelse om det civiliserede trækker jeg så lidt i mig igen - urolighederne begrænser os en del i vores færden, og vi vil ikke risikere noget, så det bliver fulgt en del med i nyhederne på nettet. Men vi kunne jo have sagt os selv at vi ville ende midt i endnu et brændpunkt - tyfoner og borgerkrigslignende tilstande ..... Så er der da lidt at skrive hjem om!!!

Idag tirsdag er der stadig meldt om lukket i den indre by og vi kan ikke få viden nok via medierne til at danne os et overblik over hvor urolighederne er, så det bliver til endnu en dag ved poolen. Hårdt for tourguiden som går rundt som en løve i bur over ikke at kunne komme omkring i denne ellers fantastiske by. So, not much to do - not much to see - sådan skulle man ikke kunne skrive, når man befinder sig lige midt i Bangkok!!! Så det blev Bangkok light for vores vedkommende i denne omgang ....
Men trods omstændighederne så har vi det godt - vi tager tingene stille og roligt. Det er slet ikke til at fatte at vi skriver december måned - tak mutti for stemningsfulde julebilleder og tak til Overgaard klanen for julekalenderen - julestemningen stiger i takt med termometeret ;)))

En snack på weekendmarkedet

Chinatown

Fødselsdag hos bamserne ;)

Juhuuu så blev det 1. dec og vi må åbne den hemmelige lomme ;)

Vores hotel i baggrunden ;)